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Item Open Data Index for cities 2018: challenges for open data at the local level(2019-06-27) Oliveira, Wagner; Ventura, Davi; Mazotte, Natália; Kogan, ArielThe Open Data Index for cities was created by FGV DAPP (Department of Public Policy Analysis of FGV) and OKBr (Open Knowledge Brazil) to assess the level of data openness in the local level. The evaluation was conducted in 2018 with data collected in 2017 from 8 selected cities in Brazil: Belo Horizonte – MG, Brasília – DF, Natal – RN, Porto Alegre – RS, Rio de Janeiro – RJ, Salvador – BA, São Paulo – SP and Uberlândia – MG. The study evaluated the degree of openness for 17 datasets for each city through a web-survey filled by local groups based on the Open Definition criteria and then reviewed by FGV DAPP and OKBr with the collaboration of the Open Knowledge Forum. The results show that only a quarter of the datasets evaluated were in full accordance with those criteria, while the main problems were insufficiency of metadata, unavailability of bulk download, datasets with incomplete and outdated information and absence of data in open formats. Those problems are also very common in the federal sphere, based on earlier assessments. The highest frequency of bottlenecks were found in Land Ownership, Company Register, Air Quality and Water Quality data. We also highlighted that little change was perceived from the last assessment (2016) for São Paulo – SP and Rio de Janeiro – RJ, even though some good practices were also highlighted. Lastly, we proposed some guidelines for open data policies in the local level.Item Meta-avaliação (ou meta-análise) dos estudos avaliativos como estratégia de avaliação de mérito do programa água para todos(2019-08) Jannuzi, Paulo de Martino; Ruediger, Marco Aurélio; Pinheiro, Beatriz da Silveira Meirelles; Oliveira, Wagner; Guarnieri, Ana Celia MartinezEm um contexto de crescente escassez de recursos para serem investidos em políticas públicas no Brasil, ministérios e instituições públicas têm sido forçados a produzir ou sistematizar evidências acerca do mérito de suas políticas, programas e projetos. Esse foi o caso do Ministério da Integração Nacional com respeito ao Programa Água para Todos, que passou a sofrer cortes sucessivos após ter recebido recursos volumosos e crescentes até 2014. Uma estratégia rápida para sistematizar evidências sobre programas públicos é organizar um material amplo, plural e robusto, com os principais resultados de avaliações anteriormente realizadas, na forma de uma meta-avaliação (ou também denominada meta-análise). Este trabalho sistematiza os principais resultados de 27 estudos avaliativos sobre implantação de cisternas, identificados a partir de um extenso levantamento bibliográfico em diversas fontes. Nesse esforço meta-avaliativo sobre o programa, buscaram-se evidências que pudessem compor o conjunto de critérios de avaliação de mérito de projetos do Desenvolvimento e Cooperação Internacional, a saber: relevância social, eficácia, efetividade, eficiência e sustentabilidade do programa.Item Por uma análise sistemática da metaforicidade no discurso(2019-05) Dienstbach, DalbyInserido no campo dos estudos da metáfora no discurso (DEIGNAN, 2005; STEEN, 2007; MÜLLER, 2008), este trabalho introduz um instrumento sistemático e consistente para a avaliação da metaforicidade da linguagem metafórica identificada no discurso. Definindo metaforicidade como a possibilidade de reconhecimento de uma expressão metafórica como tal, esse instrumento assume, de um lado, a noção de recurso de ativação (MÜLLER, 2008) como um dispositivo crucial na determinação dessa propriedade e, de outro, a noção de gênero como sua principal base de análise (DIENSTBACH, 2017). Este trabalho apresenta parâmetros que compõem esse instrumento, acompanhados, a título de exemplificação, de excertos de textos autênticos identificados com diferentes gêneros. Por fim, discute algumas questões em aberto relativas à elaboração desse método e os tipos de análise que poderiam fazer algum uso dele.Item Inserção de imigrantes no mercado de trabalho(2019-07) Oliveira, Wagner; Oliveira, Antonio Tadeu R.; Cavalcanti, Leonardo C.; Guedes, Ana LúciaO tema das migrações internacionais se destaca na agenda pública ao longo da década de 2010, especialmente pelo aumento dos fluxos migratórios de haitianos e venezuelanos para o Brasil. Dentre as questões debatidas, indaga-se como a população migrante, em busca de melhores condições de vida, consegue se inserir no mercado de trabalho formal. A resposta a esse questionamento requer estatísticas confiáveis e atualizadas, o que pressupõe integração de bases de dados. O artigo propõe, a partir da integração inédita das bases RAIS, CAGED e CTPS, realizar um diagnóstico da integração dos migrantes no mercado de trabalho brasileiro ao longo da última década com uso de ferramentas de análise estatística. Os resultados do estudo apontam que a recuperação do emprego pós-recessão no Brasil foi mais rápida entre estrangeiros do que entre brasileiros na média, mas que a movimentação de estrangeiros é, em geral, mais volátil, o que está relacionado com as características dos empregos típicos dos migrantes. A análise sugere dificuldades de inserção no mercado de trabalho de acordo com habilidades e competências, em especial para migrantes haitianos e venezuelanos. Estas dificuldades podem estar relacionadas a gargalos da política migratória brasileira, como a questão da validação de diplomas estrangeiros. O artigo sustenta que a integração dos dados existentes pode qualificar o processo de tomada de decisão na política e gestão das migrações internacionais no Brasil.Item O Programa Água Para Todos na visão do seu público-alvo(2019-10) Pinheiro, Beatriz da Silveira Meirelles; Audibert, Paula; Jannuzzi, Paulo de Martino; Ruediger, Marco AurélioA implantação de cisternas no semiárido como forma de convivência com a escassez de água tem sido uma efetiva estratégia de política pública adotada pelo governo federal desde a década de 2000 (RUEDIGER, 2018). A partir de 2011, a fim de promover a universalização do acesso à água, o governo lançou um novo programa, o Água Para Todos (APT), ampliando as ações de convivência com a seca, especialmente no semiárido. Nos anos iniciais, o programa recebeu volumosos recursos que se tornaram escassos com a crise econômica e fiscal em 2015 e, desde 2018, não figura mais entre as ações orçamentárias do governo federal (RUEDIGER, 2018). Considerando a relevância social e os custos envolvidos na execução do programa, diversos trabalhos têm estudado sob diferentes ângulos avaliativos o APT, e este trabalho é parte de uma série de estudos que compõem a avaliação de mérito do APT realizada para o Ministério da Integração Nacional. A avaliação adotou uma estratégia triangular composta por sete estudos analíticos sobre o APT: uma análise de desempenho físico e orçamentário; uma análise socioeconômica de cobertura; uma meta-avaliação; uma avaliação de impacto na saúde; uma sistematização de aspectos críticos; um estudo de demanda e uma pesquisa de campo qualitativa ‒ esta última sendo objeto deste trabalho. Esta pesquisa pretende contribuir com o debate sobre o impacto das cisternas, evidenciando os avanços na qualidade de vida da população-alvo.Item Migrações internacionais: impactos dos novos fluxos migratórios no Brasil em perspectiva multidisciplinar(2018-10) Guedes, Ana Lúcia; Accioly, Tatiana; Duarte, Paula da Cunha; Sanches, Danielle; Calil, Lucas; Ruediger, Tatiana Terra; Oliveira, WagnerFace o atual contexto migratório global, entendemos a importância de problematizar a inserção do Brasil nos fluxos de imigração. É a primeira vez que o país entra na rota das migrações provenientes do (para o) Sul Global (Cavalcanti, 2017b). Herrera (2017) associa, em grande medida, ao recrudescimento das políticas migratórias e movimentos xenofóbicos provenientes dos governos dos países do Norte Global. O artigo objetiva apresentar resultados do projeto de pesquisa em andamento focado nos impactos dos novos fluxos migratórios para o Brasil. A investigação está fundamentada teoricamente em abordagem multidisciplinar do tema da imigração, e a pesquisa original está estruturada em diferentes etapas que adotam metodologias quantitativa e/ou qualitativa. Neste artigo, apresentamos os resultados da análise de base de dados acerca dos fluxos, da pesquisa documental comparativa dos países selecionados e da análise de redes sociais em episódios que denominamos críticos, tais como o momento em que a Lei de Migração foi sancionada e dos crescentes fluxos de refugiados venezuelanos.Item Populism on social media: a comparative analysis of Brazil, France and the United States(2018-07-21) Calil, Lucas; Ruediger, Tatiana Terra; Martins, Thamyres; Carvalho, DaniloResearchers emphasize the lack of cross-regional research on populism. The few analyses that exist identify two regional populist subtypes: exclusionary in Europe; and inclusionary in Latin America. However, since case studies chosen in each continent belong to opposite political spec-trums, it is still unclear whether the difference found by researchers is related to a regional differ-ence or an ideological one. Therefore, this paper aims to investigate whether the difference is re-ally due to regional contexts or if the discrepancy might have more to do with the ideological dis-parities of the chosen cases studied.Item Mixing SNA and semiotics: a methodological framework for analyzing online collective subjectivities(2018-07-21) Calil, Lucas; Ruediger, Tatiana TerraThis paper proposes a combination of linguistics and sociology in order to develop an empirical methodological approach for analyzing different interest groups on social media. From sociology, we articulate the concept of collective subjectivities (CS) for the virtual environment and propose to call its virtual layer online collective subjectivities (OCS). The causality of a CS is different of the weberian active causality and of the durkheimian conditional causality. The collective causality has to be understood as a property of the social systems, which refers to their interactions. For the OCS analysis, we consider a specific social media debate as a proxy of a social system. Thus, OCSs and their members interact on a social network in such a way that they have a causal effect over the world that may be intentional or not. The line of argumentation developed here is based on empirical finding that clustering algorithms divide a retweet network in groups that have distinct worldviews – in this specific case, political views.Item Denunciation, crime, and punishment: the cycle of violence in the city of Rio de Janeiro(2017 LSA Congress, 2017-06-22) Couto, Maria Isabel MacDowell; Ruediger, Marco Aurélio; Novis, RobertaFinal paper submitted to the 2017 LSA Congress. The paper is a contribution of FGV/DAPP (Department of Public Policy Analysis, Fundação Getulio Vargas). Violent crime has been a serious problem for the State of Rio de Janeiro´s administration for some decades - a preoccupation that is also highlighted by the population as one of its main concerns in various opinion pools. But violence in itself is not a phenomenon of easy resolution: it develops in different stages, which frequently have different spatial, causal and temporal tendencies. Given the context of high criminal rates and the state´s budgetary crisis, this research aims to better understand the spatial distribution of what we call the 'complete cycle of violence' (perception of security, crime, crime punishment and reinsertion of convicts into society) in the state of Rio de Janeiro territory, aiming to be an input for the proper and effective planning of a rights-oriented public security policy. This research also aims to comprehensively feed the public debate on security, promoting the transparency of public data on the theme. http://www.lawandsociety.org/MexicoCity2017/docs/2017_Meeting_Program.pdfItem Expatriates, immigrants and refugees in Brazil: trajectories and insertion strategies(DAPP, 2017-06-22) Ruediger, Marco Aurélio; Luz, Margareth da; Fernandes, Janaina de Mendonça; Oliveira, Wagner; Barbosa, Bárbara; Rotenberg, Marcelo RabeloIncreased levels of international migration have become a significant political issue in many countries in recent years. In the case of Brazil, the immigration law, created in 1980 and still in force, is reminiscent of the period of the military dictatorship, focusing on national security and restricted to the attraction of qualified labor. The difficulties imposed by the law are intensified by a nonintegrated administration of immigration, among different State actors, marked by slow and inefficient bureaucratic processes, whose greatest bottleneck is the service provided in immigration posts. At the beginning of the 2010s another two immigrant profiles appeared: nationals from the Mercosul countries, and refugees, especially Haitians, creating a type of immigrant hierarchy, distinguishing between desirable and undesirable immigrants, with differentiated access to legal, social, and cultural resources for their integration in society, a reality also found in other countries. Based on qualitative research carried out with immigrants, both legal and illegal, this paper aims to discuss in a comparative manner the economic and social insertion strategies used by these three profiles of migrants expatriates, immigrants, and refugees – to deal with migration control mechanisms and constraints in Brazil. That new type of immigration, in opposition of the flow of European origin, is black or brown and suffer prejudice from society, media and even sectors of public power. The article concludes that the immigrants who obtained success in integrating themselves in the labor market were not necessarily those who had better professional performance, but those who understood the different strategies of social navigation, in which Brazilians create modes of facing the specific contradictions and paradoxes between the law and the social reality, in a typically Brazilian manner. At last, we propose that Brazil might be considered what the literature calls a case of "reverse immigration policy paradox"Item Analysis and evaluation of Brazilian work-led immigration policy guidelines for institutional development in the 21th century(IIAS (International Institute of Administrative Sciences), 2017) Ruediger, Marco Aurélio; Luz, Margareth da; Oliveira, Wagner; Barbosa, Bárbara; Fernandes, Janaina de MendonçaThere is a consistent literature suggesting that migration incentives can be a powerful tool for fostering new technologies and boosting development, softening the demographic transition, and making the labor market more dynamic in specific regions, contributing to the reduction of regional disparities. This paper provides a synthesis of research carried out by FGV/DAPP - Department of Public Policy Analysis of Fundação Getulio Vargas (Brazil) – aimed at identifying the institutional obstacles faced by Brazilian Work-Led Immigration Policy in attracting qualified immigrants and also providing recommendations on how to use immigration as a strategic vector for technological development. It was based on multidisciplinary research, consisting of the following: data analysis; comparative policy analysis; focus groups and interviews; legal framework analysis; and operational process mapping. The results of each of these contributed to the drafting of a set of recommendations for new policy mechanisms and adjustments that were partly implemented by the Brazilian Government through a decree (no. 8757/2016). Recommendations ranged from structural changes (integrating information and responsibilities among government agencies) to legal changes (creating specific visas for those willing to open innovative start-ups, for example).Item Intervenções urbanas, identidade e apropriação do espaço em Niterói(2015) Luz, Margareth da; Fernandes, Janaina de MendonçaEste trabalho analisa o processo de degradação da região central de Niterói, as alternativas de recuperação ao longo do tempo, em especial a Operação Urbana Consorciada de Niterói (OUC) que visa a reestruturação do Centro. O projeto, ainda, no papel, vem sofrendo inúmeras críticas, principalmente no que se refere a sua forma de financiamento, os Certificados de Potencial Adicional de Construção (CEPACs) e a algumas alterações de padrões urbanísticos definidos no Plano Urbanístico das Praias da Baia (região da cidade a qual o Centro faz parte). A seguir discutiremos estes pontos apresentando os antecedentes da OUC, as diferentes visões e críticas e concluímos destacando a importância de se pensar a região central da cidade de Niterói e a necessidade de sua requalificação.Item Pequenas ilhas de inclusão em um oceano de exclusão digital: uma análise da população brasileira com acesso à internet ao longo do tempo, espaço e status sócioeconômico(2006) Fernandes, Janaina de Mendonça; Ross, Steven DuttEste artigo descreverá a distribuição das possibilidades de acesso à rede internacional de computadores, a Internet, dentro do crescimento do acesso do Brasil. Para tanto iremos desagregar os dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) do IBGE observando o aumento do acesso à Internet por nível de educação, cor, região, sexo, e idade. O artigo se configura como um ensaio descritivo, que utiliza como metodologia a pesquisa bibliográfica e apresentamos também um modelo linear generalizado. Dessa forma, mostramos o perfil da exclusão digital, isto é, os retratos do crescimento do acesso a Internet entre os anos de 2001 e 2002 e o efeito da mudança na estrutura dessas variáveis sobre o acesso à Internet.Item A 'materialização' da beleza: campo semântico e consumo(2013) Luz, Margareth da; Mezabarba, Solange RivaThe perception of beauty, since long time, has gone beyond the notions of proporcion in the bodies. There is a vast semantic field that pass by the idea of beauty for women. With this job we aimed to comprehend the concept of beauty among a brazilian group of women, and, at the end, we checked how the comsumption dynamics became an allied practice to realize an ideal of beauty.Item A Utilização do IDH para Políticas Públicas de Inclusão Digital nos Municípios Brasileiros: Conceitos Metodológicos e Legitimidade desse Critério(2007) Ross, Steven Dutt; Pires, Leonardo Lobo; Fernandes, Janaina de MendonçaExiste uma alta correlação - mais de 70% - entre índice de desenvolvimento humano (IDH) e a porcentagem de pessoas que vivem em domicílios com computador (%CPU) considerando toda a nação brasileira. No entanto, quando se observam essas duas mesmas variáveis somente na Região Norte essa correlação entre IDH e %CPU cai bastante, sendo de apenas 55,68%. Por que isso ocorre? Por que algumas regiões têm uma alta relação entre desenvolvimento humano e domicílios com acesso ao computador que outras regiões? Nesse sentido, utilizar o grau de desenvolvimento humano como critério para políticas públicas de inclusão digital é potencialmente perigoso. Nesse artigo, é comparado o IDH a %CPU do Censo 2000 e verificamos a distância entre estes dois índices. Dessa forma, conclui-se que a aproximação a grandes metrópoles pode ser um fator mais influente para o uso de computadores e que o IDH não é uma solução adequada para a comparação e monitoramento de outras dimensões do desenvolvimento, no caso, o desenvolvimento tecnológico.Item June Journeys in Brazil: from the networks to the streets(DAPP, 2014) Ruediger, Marco Aurélio; Souza, Rafael Martins de; Grassi, Amaro; Ventura, Tiago; Ruediger, Tatiana TerraThis article seeks to analyse the mass protests that ecloded in the main cities in Brazil in June 2013 - the so-called June Journeys -, event which represented an inflection moment in the country's recent political history and inaugurated a new social mobilization cycle in the country. This analysis will begin with the presupposition that the strong digital inclusion that has been going on over recent years was a main element, but not the only one, responsible for the occurrence of protests. Still, although digital inclusion has been a central tool that allowed these demonstrations to happen in the first place, it was not the only responsible for leading over 1 million people to the streets. Factors such as frustrated expectations over the continuity of the social inclusion process that had been ongoing over the last decade, the rising educational level and a political representation crisis contributed to social mobilization, and were amplified due to widening internet access - and, therefore, access to information - across the population